Sök:

Sökresultat:

404 Uppsatser om Queer läsning - Sida 1 av 27

CROSS[DRESS]ING BOUNDARIES : En tematisk queeranalys av Sarah Waters Tipping the Velvet och Jeanette Wintersons Written on the Body

The aim of this essay is to answer the question of how ? in what ways ? Jeanette Wintersons Written on the Body and Sarah Waters? Tipping the Velvet are queer texts. My method is that of a thematic analysis, focusing on words and phenomenon related to definitions of the multi facetted term ?queer?. The analysis covers themes of lesbian focus, performativity, performance, speech-acts, and heteronormative and queer relationships.

SjÀlvförfattning, lÀckage och olikhet : Om att kombinera kvantitativ metod och queera teorier i sexualitetsstudier

The aim of this study is to combine queer theories with quantitative methods. In social sciences, queer theories are being widely and increasingly used. Quantitative method is also widely used, and as a traditional method it can be regarded as a cornerstone in social sciences, sociology in particular. However, the two perspectives, queer theories and quantitative method, seem at a first glance to be very different in their understanding of social phenomena. Queer theories have, with some exceptions, mainly focused on qualitative research concerning such phenomena as sexuality, while the field of science is quite diverse.

En feministisk queeranalys av Gerd Brantenbergs Egalias döttrar : Hur sprÄket upprÀtthÄller de heteronormativa strukturerna

The idea of this paper is to try to give the novel of Gerd Brantenberg, Egalias döttrar, another profundity. To take the book to another dimension, by using the theory of Judith Butler, queer, and her criticism of the Monique Wittig?s earlier theories of the subject queer. I examine how the language is used through a queer analysis by performing a closely reading. My position is that the language assumes a heterosexual norm, which is unveiled by queer.

LÀrares och förÀldrars höglÀsning, tidskrÀvande och jobbigt eller alldeles underbart? : En systematisk litteraturstudie av lÀrares och förÀldrars roll vid höglÀsning

Syftet med denna konsumtionsuppsats a?r att underso?ka vilka effekter ho?gla?sning av barnlitteratur har fo?r barnet. Vi har studerat forskning som bero?r hur la?rarens och fo?ra?ldrarnas ho?gla?sning sker och vilken pa?verkan det har pa? barnets la?sutveckling. La?sning som en del av elevers spra?kliga fo?rma?ga har o?ver tid fo?rsa?mrats i svenska skolor.

Queera hobbitar : Samkönat begÀr i J.R.R. Tolkiens The Lord of the Rings

Syftet med denna uppsats Àr att fokusera de queera ögonblicken i J.R.R. Tolkiens trilogi The Lord of the Rings för att visa att det queera finns i kulturen pÄ samma sÀtt som det icke-queera. NÀr Àr de tvÄ hobbitarna Frodos och Sams relation queer? Vad gör den queer? Hur kan vi förstÄ denna queerhet i termer av homosocialitet och homoerotik? Uppsatsen Àr inspirerad av Tiina Rosenbergs queera lÀsningar, jag anvÀnder mig dessutom av Adrienne Richs teori om "lesbisk kontinuitet" och Sedgwicks resonemang om manligt homosocialt begÀr. Jag har kommit fram till att Frodos och Sams relation rör sig mellan mer och mindre queerhet.

Queer = Avvikande eller Queer = Inkluderande? : En queerteoretisk studie pÄ nÄgra 9:ors syn pÄ sin sex- och samlevnadsundervisning med fokus pÄ genus och sexuell identitet

This paper describes what some 9th grade students think of their sex education in school, especially when it comes to gender, sexual identity, norms and deviation. I have been using group interviews in two different schools, two groups per school. The result of the students' answers have been analysed on the basis of queer theory focusing on gender and sexual identity. The result of the study shows that the students consider their sexual education to be lacking, especially when it comes to gender, sexual identity, norms and deviation. Another conclusion of the analysis is that a sex education grounded in queer theory would be more inclusive..

Queeridentitet och hÀlsa

FolkhÀlsovetenskapligt program.

Fear queer eller vÀlkomna nya perspektiv? To Fear Queer or Welcome new Perspectiv?

Vi Àmnar undersöka hur attityder gentemot queerteorier har förÀndrats och pÄverkat nÄgra prÀsters yrkesutövande. MÄlsÀttningen Àr att synliggöra utifall queerteorier pÄ Bibeln anvÀnds pÄ ett aktivt praktiskt sÀtt eller enbart pÄ ett akademiskt plan. Vi har anvÀnt oss av queerteorier utformade av Judith Butler och Gayle Rubin. Genom en intervjustudie utförda med kvalitativ analys, har vi kommit fram till att queerteorier tycks strÀcka sig enbart till den akademiska sfÀren. I diskussion stÀller vi oss frÄgan: vad queerteoriernas funktion Àr och varför de inte appliceras i större utstrÀckning? Nyckelord: Queer, Bibeln, Svenska kyrkan, Heteronormativitet.

"Inte andra klassens kristen" : En fallstudie om QueermÀssan i Stockholm

Within this essay a study is made of an LGBTQ-orientated Christian service in Stockholm called Queer Service. The following questions seek to be answered: What reasons does an individual set for his/hers participation in Queer Service? Which aspects of a queer service highlight the participants as important to them?As a method to answer these questions, the author has observed a number of queer church services in autumn of 2012. Moreover communication within the group of the assembly on the social media page Facebook has been followed and five individuals from the Queer Service congregation have been interviewed. As a background to the study, the European religious climate seen from Grace Davies eyes is depicted.  The reader also learns of how the Swedish church has handled questions about homosexuality and bisexuality and what liberation theology is.

Vad kan man na?r man kan la?sa noter? : hur erfar gymnasieelever fenomenet notla?sning?

Utga?ngspunkten fo?r den ha?r uppsatsen var att underso?ka vad som a?r kunnandet inom fenomenet notla?sning. Den ha?r uppsatsen ska ses som ett led i att underso?ka detta och syftet med arbetet var att underso?ka hur gymnasieelever erfar fenomenet notla?sning, och da? fra?mst elever med en musikalisk bakgrund inom genrer som i fo?rsta hand inte anva?nder sig av noter vid instudering av musikaliskt material. Uppsatsen har da?rmed ett tydligt elevperspektiv och intresserar sig fo?r elevernas olika uppfattningar.

Queera Barnbiblar - En narratologisk & queerteoretisk analys av transformationen av berÀttelsen om David och Jonatan

As humans we transfer norms and values, which we are aware or unaware of, to the children near to us. These children embrace them, and the adultÂŽs norms and values become the child's own ones. When a Bible story is going to be transformed into a children?s bible text it goes through shortening and simplification of the story to fit childrenÂŽs bible edition. The adjustment will be unconscious and conscious choices that change the meaning of the text and the possibility of contextual interpretation.

Kroppsfett, genus och queer sexualitet : en undersökning av meningsskapande kring kroppar och fett i queera sammanhang

This essay examine the meaning produced around bodies and body fat in the queer community, but also in the surrounding straight community. The author has interviewed fat activists, and are using queertehory, to examine and analyze the relationship between body fat and the understanding and construction of sexuality and gender. The author concludes that even if norms around body shape and body fat are overlapping between the two contexts to some degree, they also differ. In the straight community, people with larger body shapes and sizes are punished, and encouraged to stay, or become, slim. However, in the queer community, ?fat? or bigger body sizes are not frowned upon in the same degree.

SkönlitterÀr fritidslÀsning - digital eller analog? : En studie av hur elever pÄ grundskolans senare Är förhÄller sig till digitala texter respektive analoga texter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka elevers fritidsla?sning och om elever fo?redrar digital eller analog la?sning och vad de tror om la?sningen i framtiden. Studien kommer a?ven att ge svar pa? vem som rekommenderar sko?nlitteraturen. Studien a?r en kvantitativ underso?kning da?r data samlats in genom 59 enka?ter.

Queer femininitet? : Icke-heterosexuella, feministiska tjejer kommer till tals

Uppsatsen utgÄr frÄn syftet att utforska queer femininitet och det sÀtt som icke-heterosexuella, feministiska tjejer förhÄller sig till normativ och queer femininitet. Detta genomförs utifrÄn samtalsintervjuer, inriktade pÄ hur dessa tjejer upplever samhÀlleliga och den lesbiska vÀrldens normer kring femininitet. Studien har Judith Butlers teorier kring genussubversivitet som utgÄngspunkt. Materialet tar upp femininitet som begrÀnsande eller subversivt, det hÄrt reglerade normsystem som Äterfinns inom den lesbiska vÀrlden, butch/femme-fenomenet och bil-den av den icke-heterosexuella tjejen. Slutsatser som kan dras Àr att normer frÄn den lesbiska vÀrlden, den feministiska sfÀren samt samhÀllsnormer i stort, alla kraftigt sampÄverkar tjejernas förhÄllningssÀtt till femininitet.

Skeva flickexemplar : En queerteoretisk studie om femininitet och sexualitet i Sara Stridsbergs Darling River

The aim of this essay is to study constructions of femininity and sexuality in Sara Stridsberg?s novel Darling River (2010). The analysis is based on queer theory and the term ?skev? ? a variation of ?queer? that allows one to focus on additional forms of normativity apart from sexual desire ? and examines how the characters of the novel are challenging the heteronormative framework by performing gender and sexuality in non-normative, subversive ways. In short, I discuss how the relationship between femininity, body and destiny is being portrayed, how the characters question heteronormativity by overdoing femininity, and by being unable (unwilling) to perform adult femininity.

1 NĂ€sta sida ->